Monday, November 24, 2008

..Sang Lamri yang Bijak!! =P (Final Episode)


Sang buaya mencari akal untuk memerangkap sang lamri. "hahhh..aku ada satu akai..aku naik ke darat & berpura-pura mati..lepaih tu, hang taboq lah bunga kat badan aku ni..dan hang buat2 la menangis kerana kematianku..tentu sang lamri percaya yang aku dah mati & terus turun minum ke tebing sungai..!" kata sang buaya.
Ketam yang sudah benci kepada sang lamri setuju menolong sang buaya. Sang buaya pun meneruskan rancangannya dengan melumur lumpur kebadannya dan naik kedarat lalu berbaring di bawah pokok tomato. Lalat mula menghurung sang buaya yang tidak bergerak seolah-olah mati. Ketam mula lah menangis seperti yang dirancangkan oleh sang buaya. Sang lamri memerhati dari jauh sahaja sandiwara mereka dengan penuh geli hati.
Ketam pun pergilah menemui sang lamri. "Skang hang selamat..dah boleh minum air sungai ni, sang buaya dah mati..!" kata ketam "Tapi aku tak haus..!" jawab sang lamri. "Cuaca yang panas begini, tentulah hang haus.." kata ketam lagi. "Macam mana ngan sang buaya?" tanya sang lamri. Tiba-tiba ketam mula menangis. Ia berpura-pura sedih dan meraung..sambil menangis lalu berkata "Hang tak tau ka?..sang buaya dah mati..!"Sang Lamri melompat keriangan "Ohh..sungguh dukacita, betui ka sang buaya mati..selalunye dia suka berpura-pura untuk menangkap mangsa!"
"Betui kata hang..tapi kali ni dia betui-betui mati. Aku tabuq bunga tanda dukacita & hormat atas mayatnya.."Jawab ketam. "Kalo camtu aku pun akan menabuq bunga tanda hormat..tapi aku mahu turun ke sungai dulu untuk minum" kata sang lamri. Sang lamri pun turun ke sungai dan minum sepuas-puasnya. Sambil mata menjeling-jeling ke arah sang buaya, dilihatnya ekor sang buaya terangkat-angkat.
"Pelik..!" tiba-tiba sang lamri bersuara. "Awat? apa yang pelik?" tanya ketam. "Tidakkah hang pelik kalo sang buaya mati ekornya masih boleh mengibas-gibas? Dasaq..penipu..!!" tanya sang lamri pula. Ketam tidak dapat berkata apa-apa. Ia sedar tipu helah sang buaya tidak berjaya. Sang lamri terus melompat lari ke hutan sambil berteriak seperti hilang akal "Sang buaya tak mati..sang buaya tak mati..kluk kluk klukkkk!!" bunyi seperti ayam piru pulak sang lamri itu.
Sang buaya turun semula ke sungai. Ia sangat marahkan sang ketam yang tidak pandai memperdayakan sang lamri. Ketam terasa takut lalu lari dari situ. Tinggallah sang buaya seorang diri yang tidak berkawan.
..TAMMAT.sekian tima kasih!! =P

Thursday, November 20, 2008

..Sang Lamri yang Bijak!! =P (part 2)

watak utama: sang buaya

"Aku tau..aku selalu menyambaq binatang2 yang datang ke sungai. Aku ganas bila aku marah & lapaq..tapi skang tak lapaq. Skang pi la ke tebing sana..kalo hang jumpa sang lamri, suruh dia mai minum..aku tak ganggu.aku mau tidoq.." kata sang buaya lagi.
Ketam pun naik ke darat. Dilihatnya sang lamri sedang makan. "Wah..best hidangan hang hari ni!" tegur ketam. "Ya best..mai makan sama..pisang ada..oren ada..buah kundang pun ada" jawab sang lamri. "Tima kasih sajalah" jawab ketam
Tiba-tiba sang lamri tersedak kerana makan terlalu gelojoh. "Kalo cam ni..hang boleh mati tercekik. baik hang turun cepat ke sungai dan minum" kata ketam. "Aku tak kan turun ke sungai. Aku takut sang buaya tangkap aku" jawab sang lamri "Hang tak perlu takut..tadi sang buaya ada menyatakan pada aku dia tak ganggu hang..lagi skang ni dia tidoq" kata ketam lagi.
"HAR..HAR..HAR..! baik hang bagi tau saja sahabat hang yang tak hensem tu, pak japaq lagi hensem..aku tak dahaga. Suruh dia saje yang minum air sungai tu.."ketawa sang lamri.
Ketam pun balik ke sungai kembali. Dia sangat marah kepada sang lamri yang bongkak itu. Dia pun menceritakan bagaimana dia berjumpa dengan sang lamri tadi kepada sang buaya.
"Ooo..begitu keadaannye,dah la kata aku tak hensem..bandingkan aku pulak dengan pak japaq..malah tak ada lagi percaya mempercayai sesama kite di dunia ni. Tapi aku akan cuba menolong kawan kita itu menghilangkan dahaganya.."kata sang buaya.
to be continued.. Uuu..Uu..awat asyik senak perut je hari ni..?! ahhhh =P kepeh kepeh

Tuesday, November 18, 2008

..Sang Lamri yang Bijak!! =P

Al-kisah....taibbb!! sang kancil datang berjumpa dengan sultan firaun...emm emmm hari aku nak citer kisah binatang khas untuk cimiki...! Paaaada suatuuu hariiii...har har har
watak-watak utama

Pada zaman dahulu ketam dengan sang buaya berkawan baik..sama-sama mandi & berjemur di tebing sungai. Pada suatu pagi, sang buaya berasa lapar..tiada apa yang hendak dimakannya..binatang2 lain tidak berani turun ke sungai takut disambar sang buaya..tidak jauh dari situ ada seekor musang, sang lamri namanya..ia selalu mencari makan.
Sang buaya ternanti-nanti kedatangan sang lamri ke sungai dan mahu menyambarnye..
Sang lamri adalah binatang yang pintar dan tidak mudah ditipu oleh sang buaya yang selalu berpura-pura mati untuk menangkap mangsa..!
Setelah lama menunggu, sang lamri tidak juga datang ke sungai. Maka berkatalah sang buaya kepada sahabat baiknye, ketam:"sang sepit, aku fikir sang lamri tentu dahaga. Sudah lama benar tidak datang ke sini. Kasihan dia. Jika kamu jumpa dia suruhlah dia turun minum. Nanti haus pula dia.. "Dia tak akan turun ke sini, dia sangat takut kamu.."terang ketam. "Mengapa pula dia takutkan aku?" tanya sang buaya...

to be continued... Uuu..Uu...=P senak perut lak..Uu...

Thursday, November 13, 2008

..mati keras dengar Video Karaeoke ni!!

video

video

Uuu..Uuu..boleh mati keras dengar video karaeoke!! =P sedih..rindu..dendam kesumat..hak hak hak..gila microphone tul housemate aku nih.. ahhh kepeh kepeh kepeh
**sila dengar sambil minum kopi, ia lebih menyeronokkan..

Wednesday, November 12, 2008

..bujang susah!!

Hak hak hak..!! =P kepeh kepeh kepeh
[edited]
"nama sebenar buaya ini adalah
alcroco dilafonte" **disahkan oleh bani.

Friday, November 7, 2008

..sebesar tiang ..?!!

Uuu..uu..3 hari berturut-turut aku menghadap tiang lampu 12meter!! ahhh...sebenaqnye pasang 'service door' kat tiang tu, mana-mana yang terdedah..takdak 'service door' terus pasang jek! dan dok buat keje tepi jalan ni boleh jadi popular..mana² kenderaan lalu jek bagi hon 'ponnn..'! hak hak hak..ingat saje² nak dok tepi jalan ka?! aku buat keje la!..caitt...macam² aksi, ada sambil korek idung memandu pun sempat lagi hon tu...hak hak hak! kalo eksiden..nah, mau beratur beratus baris mau melihat ape yang terjadi di tepi jalan tu!! ape la rakyat malaysia ni...prihatin sungguh! =P kepeh kepeh 12juta kali sambil menekan hon.. ponnn..ponn..!!

Tuesday, November 4, 2008

...porsche hitam??!


Hak hak hak..!! Porsche Hitam tu bernombor plat WQY 7...nampak tak?buang masa jek.. keh keh keh =P

Monday, November 3, 2008

... Tapioca!

... atau tapioca

..emm emm..minggu lepas aku ni demam2 jek..seram sejuk macam kena malaria tapioca aje!! satu minggu gak diserang demam ni! musim panas agaknye..dan ujan disebelah petang hari..
tapi ape kaitan ngan gambar ubi kayu kat atas tu..hak hak hak
masuk musim mousun timur laut ni..memang banyak la kalo pegi kat pasar sebelah negeri-² pantai timur ni..syok layan ubi kayu rebus ni..panas2 terus belasah..pergghhh..time-² ujan lak tu ahhh...terus layan..
Uuu..Uu...kata orang "ada ubi, ada batas..yang takdak batas pun ubi boleh hidup jugak!" ehh..rasa takleh pakai perumpamaan ini..keh keh keh =P
Uu..ape aku merepek nihh..!?? kepeh kepeh kepeh..nak kena belasah kambing lagi nampaknye!